zondag, december 10, 2006

Best Of Badminton 2005 DEEL 2

28ste Nat.Antverpino Kon.BC
Op 27&28 augustus 2005 start het badmintonseizoen weer als eerst in Luchtbal. Het 28ste Nationaal tornooi van Antverpino Kon.BC was van start gegaan en, zoals de vorige jaren, was dit niemand ontgaan. Een overvolle bezetting in de B1-reeksen met maar liefst 46 B1-enkel spelers op de tabellen. Vele spelers zijn moeten worden geweigerd wegens volzet. De D-reeks bestond niet meer zodat er meer plaats vrij kwam voor de C2 en C1 - reeks. De zomerbadmintonners onder ons hadden resultaat geboekt ... zo konden Gevers Kevin en Schoonbaert Raf de overwinning van de HDB2 naar zich toe trekken. Schoonbaert Raf wist ook nog eens de HEB2 te winnen. Ruts Wannes en Ruts Jessie werden finalisten in de GDB1. Croes Wim en Janssens Astrid werden winnaar in de GDC2. Zelf werd ik samen met Dezeure Sofie finalist in de GDB2. Het tornooiverloop was zondermeer vlot met vooruitlopende tijden. De hoofdscheidsrechter had bijna niets om doen ... zo vlot was de organisatie met vooral dank aan Jassin Bob, Delechambre Dirk en Rijcke Inge die de gehele planning deden. De rest was ook dik in orde ... zoals de hulp aan de wedstrijdtafel en in de keuken. En traditioneelgetrouw was er weer het tornooiboekje met deze keer als extraatje een quiz. In de kafetaria kon men op het grote scherm, zoals de vorige jaren, kijken naar badminton van de bovenste plank ... zoals de Sudirmancup 2005 of de Wereldkampioenschappen in USA te Anaheim en niet te vergeten de promotiefilm van de club met aansluitend de oplossing van de Quiz. We probeerden ook wat live wedstrijden op het groot scherm uit maar de draadloze communicatie deed het niet altijd zo goed waarvoor onze verontschuldigingen. Foto- en filmmateriaal heb ik wel genoeg kunnen nemen en zal volgend jaar op ons 29ste Nat.tornooi worden uitgezonden.


Tornooi PLUMULA BC met een ondoordachte wedstrijdplanning

Velen zullen het met mij eens zijn ... het Nat.tornooi van Plumula BC te Bornem op 3 & 4 september 2005 was organisatorisch niet helemaal in orde. De wedstrijdplanning geraakte op zaterdagavond helemaal in de knoop. Veel dooreenlopende wedstrijden waarbij sommige spelers meermaals werden afgeroepen voor verschillende wedstrijden. Hierdoor waren de spelers voor de laatste 20 wedstrijden het slachtoffer met uitlopende uren. Vorig jaar waren ze ook al niet zo goed bezig en daardoor blijven volgens mij een groot deel van de B1-delegatie weg. Rede meer voor Plumula BC om eens goed na te denken over hun aanpak van de planning en hun flexibiliteit. Ik hoop niet dat ze gaan belanden in de situatie waarin Olympia BC zich nu in bevind. Daarentegen bleef de sfeer zeer ontspannen en konden we nog wat genieten van een paar mooie finales. Het hoogtepunt (voor mij althans) was de finale van de HEB2. Thierens Tom demonstreerd hier even hoe je met een ongelooflijk doorzettingsvermogen de enkel kan winnen. Hij versloeg in de halve finale een al even harde doorzetter, Schoonbaert Raf. In de Finale moest hij het opnemen tegen Cooreman Cedric. In 3 slopende sets, waarbij vooral het publiek van genoten heeft, heeft Tom nu eindelijk die frisse pint verdiend :-) na zijn overwinning.Ook Katrien Van Geel en Vincent Stevens hebben zich stevig gemaakt in de GDB1 waar zij uiteindelijk finalist werden. Ook even mijn hoed af voor Jan Bonheur welke tot de halve finales wist te geraken in de HEC1 ... ondanks het grote leeftijdsverschil met zijn tegenstanders wist hij te blijven vechten en de tegenstanders hadden het moeilijk.Door de afwezigheid van Anné-Anné schatte ik mijn winst in de GDB2 zeer hoog ... en ja ... eindelijk was het zover ... voor de eerste keer in 2 jaar tijd kon ik de GDB2 winnen. Dit weliswaar niet vanzelfsprekend. In de eerste ronde tegen Godfroid Thierry & Godfroid Justine was het wel goed opletten geblazen ... ongekende voor mij en door de slechte planning kon mijn mixdame, De Vocht Karin, bijna direct na een uitputtende DDB2 match onze GDB2 aanvatten. Op zondag mochten we dan om 9u00 spelen tegen Nees Peter & Van Daele Froni. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat eigenlijk zij hadden moeten winnen daar zij in de 3de set 12-1 voor stonden. Wat er toen gebeurde begrijp ik niet zo goed. Wij begonnen punten te scoren en zij bleven maar in de fout gaan. Zonder we het beseften trokken we de overwinning naar ons toe en wonnen uiteindelijk nog met 15-13. De finale was een 3-setter tegen Van Bouwel Gert en De Kerpel Karin. Genoeg over mijzelf ... het volgend tornooi al in zicht te Goes (NL) Zeeland BC en merk dat we niet de enige belgen daar zullen zijn ... ook Brasschaatse zal er voltallig aanwezig zijn. We zien er al naar uit.


4e B.C. Zeeland / FZ-Forza Toernooi te Goes (NL) 10&11 sept.2005

Zo vroeg in het badmintonseizoen en al in het buitenland een tornooi meedoen ... jazeker ! BCZeeland organiseerde voor de 4de keer hun gigantische Forza-toernooi in het Sportpunt te Goes (NL). Met hun 3 grote badmintonhallen konden ze een grote capaciteit aan. Een mooi complex dat goed gelegen staat ... zo’n 75Km van Antwerpen. Het is inderdaad een Sportpunt voor de sportliefhebbers ... een mooie zwembad ... squashzalen ... mooie natuuromgeving ... grote kafétaria ... en nog verschillende sportfaciliteiten. De spelers van BC Zeeland waren er vorig jaar bij op sommige Belgische tornooien en dus is het nu de beurt dat er ook wat van die belgen op hun tornooi kwamen. Zo was de ploeg van Brasschaatse BC met een grote delegatie aanwezig. Antverpino Kon.BC was dat dan met een kleinere groep. Voor de rest denk ik dat het allemaal nederlanders waren. We weten dat nederlanders gekend zijn om hun luidruchtigheid en soms hun vrijzinnige uitspraken ... dit geld niet voor de badmintonnende nederlander. Ik heb hun houding, voor, tijdens en na de wedstrijden als zeer positief ervaren. De organisatie zat goed in elkaar hoewel de planning moeilijk te volgen was ... ook een paar onlogische wedstrijdplanninggen (1 enkel zat. en 1 enkel zon ???). De bekendmaking van de eerste uren voor de spelers was een ramp ... vrijdagavond na 22u00 kon je deze vinden op hun website. Dus iedereen maar laten komen om 9u00 om zeker te zijn dat de wedstrijden konden gespeeld worden. Enfin ... hier leren ze wel uit en zal het volgend jaar beter gaan.Alle wedstrijden werden gespeeld in poule gevolgd met een KO-systeem. Ik had mij ingeschreven in 3 disciplines en had dus heel wat wedstrijden op het programma. Ik speelde in de C-klasse (B2 in België). In een poule van 4 in de HEC werd ik tweede. In een poule van 5 in de HDC werden we eerste en speelde de halve finale tegen Schoonbaert Raf en Gevers Kevin. In 3 games moesten we hen voor laten waarbij zij op hun beurt in de finale verloren van een nederlands koppel. In een poule van 6 in de GDC werden we tweede en mochten we nog een kruisfinale meedoen welke we verloren. Uiteindelijk heb ik 14 wedstrijden gespeeld. ‘s Maandags kon ik op het werk dan wel de kreupele uithangen. Al bij al een tof tornooi welke de moeite is om aan deel te nemen. Alleen spijtig dat dit samen viel met de Belgium International waar ik ook graag had komen kijken ... maar dat wordt dan voor volgend jaar !Resultaten zijn te vinden op : http://www.toernooi.nl/sport/tournament.asp?id=7718


Le Logis BC Int.Tornooi 24 & 25 september 2005

Dat weekend had ik de keuze tussen Molse, De Pluimplukkers of Le Logis. De keuze is gevallen op Le Logis omdat ik daar nog nooit ben gaan spelen en omdat er iemand bij ons in de club zit die van daar komt (Dominique). Dit tornooi is vooral bezet met Waalse spelers alhoewel het maar een half uurtje rijden is vanuit Antwerpen. Bij het betreden van de sportzaal was ik verwonderd van de grootte van de zaal en hun 21 velden. Ook de aantal deelnemers was imens te noemen en steeg boven de 400-tal. De kwaliteit van de wedstrijden mochten er ook zijn en hier en daar kon je prachtige wedstrijden zien. Dit tornooi is er één van grote waarde. De verlichting was dan wel naar de mindere kant en hun kafétaria is niet in verhouding gebracht met de capaciteit van de zaal. Wel was die lasagne comé alla casa !In de HEB2 kon ik het niet verder schoppen dan de eerste ronde met 3 slopende sets. De HDB2 was ook in 3 sets te bekampen en verliezen deze nipt. In de GDB2 konden we doorstoten tot de finale en ook hier was het weer nipt verloren in de 3de set met verlenging.Ik heb me die dag een beetje kwaad gemaakt omdat alles zo nipt in ons nadeel was en was gebrand om te winnen ... velen kennen dat gevoel wel ... uiteindelijk hadden we toch goed gespeeld en wil ik langst deze weg mij verontschuldigen tot mijn dubbelpartner (Christel) waarbij ik haar een verkeerde indruk heb gegeven van de prestaties die we die dag hebben geleverd. Uiteindelijk mag ik niet vergeten dat we voor het plezier van de sport spelen en dat een overwinning niet altijd nodig is om met een goed gevoel van het veld te gaan.