zondag, augustus 13, 2006

Best Of Badminton 2005 DEEL 1


SMASH 2005

Ook OPBAD (Opglabbeek) tekende voor een ééndagspouletornooi op 23 januari 2005. Normaal zou ik naar Blocry zijn gegaan maar deze keer, bij aandringen van mijn dubbelpartners, hier dus toch aanwezig (105km van Antwerpen). Met hun 7 velden was het tornooi beperkt in aantal inschrijvingen. De pouletabellen waren daarentegen groot opgesteld. In de HDB2 een poule van 4 alsook in de GDB2. Voldoende wedstrijden voor 1 dag dus. Vele Waalse deelnemers deden ook hun intrede op dit tornooi. Dit tornooi mag er best zijn vermits er geheel geen stress-toestanden waren ... toffe tegenstanders en vlotte organistatie. De kleinere tornooien hebben dan misschien niet hun competitieviteit mee (hoewel aan waalse kant sterk gestreden werd) maar hebben dan weer die enorme gezellige sfeer als basis ... Limburgers à volonté zou ik zo zeggen ... ik vind hen best grappig wanneer ze een gesprek voeren en heb ook het gevoel dat ze nog een goed gevoel voor humor hebben. Voor mij en mijn dubbelmpartners geen succes ... de waalse tegenstand was iets te sterk. Volgend jaar zal het wel weer Blocry zijn met mijn dubbelpartners zodat zij ook eens daar kunnen proeven van de waalse sfeer.

Het tornooi van Olympia (Berchem) in Het Rooi op 15&16 januari 2005 had vorig jaar te kampen met een laag aantal inschrijvingen en dit te wijten aan de gelijktijdig vallend tornooi van Lokerse BC. Dit jaar viel alleen Stekene gelijk met dat van Olympia ... hoewel ik had gedacht dat dit in het voordeel van Olympia zou vallen was juist niet het geval. Er waren volgens mij zelfs nog minder inschrijvingen als dat van vorig jaar. Van 2 dagen weer alles op één dag plannen. Op zich niet slecht maar voor sommige mensen was het wel zeer veel spelen en op het einde van de avond was de fut bij de meeste speelers eruit. De manier hoe ze de wedstrijden gepland hadden (en ik spreek hier nu over de GD-B2) kon ik echter niet goedkeuren. In een poule van 5 is er steeds 1 ploeg die een wachtronde heeft. Bij een goede planning heeft iedere ploeg 1 wachtbeurt gehad. Niet bij ons dus ... wij konden op het eind van het tornooi 2 wachtbeurten toekijken naar een bijna lege zaal ... niet bepaald funny. Het gevolg is dat ik (in samenspraak met mijn dubbelpartner) de laatste wedstrijd heb afgelast en dit gemeld aan de wedstrijdtafel. Daar het de allerlaatste wedstrijd zou zijn en dat de tegenstrevers er al evengoed snel van af wilden zijn alsook deze wedstrijd geen betekenis meer zou hebben om de plaats kon het normaal voor de organisatie absoluut geen problemen geven in hun planning. Toch wist de hoofdscheidsrechter dit niet te aanvaarden en wil hierbij ons sanctioneren. Hierdoor eindigd voor mij dit tornooi in mineur waarbij Olympia niet meer in staat blijkt te zijn om het volk aan te trekken. Wat het volgend jaar wordt durf ik nu nog niet zeggen ... Ik hoop nog steeds voor Olympia dat ze terug in vooruit schakelen .

KLEIN BOOM MAGNUM TORNOOI 2005

Op 12 maart 2005 kon men voor de 3de keer sportief de nacht in met aansluitend DJ-party. De gebruikte formule blijft volk aantrekken. Een nacht voorzien van sport, ontspanning, lekker eten (scampi’s en lasagne) en muziek. Normaal had iedereen een minimum aan 4 wedstrijden te doorlopen. Op de avond zelf nog steeds mensen die afbelden of niet kwamen opdagen met gevolg dat er een paar gaten vielen in sommige poules tot ongenoegen van een paar deelnemers. We kunnen wel flexibel zijn maar dan verwacht ik wel minstens 24u voortijdig een seintje van die persoon. Vermits dit niet een officieel tornooi is kunnen we ook geen blaam geven en hopen we op de eerlijkheid en sociaal engagement van de deelnemers. Dus voor die paar mensen die wat langer hebben moeten wachten op hun wedstrijd veronschuldig ik mij ... voor hen die op het laatste nippertje hebben afgebeld of niet kwamen opdagen heb ik totaal geen respect en houden we hier rekening mee naar onze 4de editie van de Nacht van Antverpino welke weer rond dezelfde periode zal vallen. De 4de editie beloofd zelfs een extraatje te krijgen ... wat zeggen nog we niet ... wil je het weten ??? Wees er op onze 4de nacht van Antverpino dan weer bij en beleef het samen met ons.

JOT Olve 2005

Drop Merchtem pakte uit met een formule die ik eerder niet gezien had. Op 19 maart 2005 werden alle dubbels en mix afgewerkt ... op 20 maart werden alle enkels afgewerkt. Niet bepaald mijn keus ... ik had liever gehad dat de enkels over 2 dagen werden gehouden en de dubbels niet gelijk zou vallen met de mix. De organisatie zelf liep naar mijn mening vrij goed zonder al te veel vertraging. De zaal zelf viel een beetje tegen ... het plafond was naar de lage kant en bij de speelvelden aan de zijkanten was de muur te dicht tegen de de achterlijn ... aan sommige stonden zelfs nog houten rekken. Anderzijds was er een goede kafetaria met groot balkon met goed zicht in de zaal.
Mijn eigen prestaties kenden op dit tornooi wel een dieptepunt ... ik heb mezelf nog niet veel kwaad gezien in een dubbelspel maar in de eerste HD-B2 wedstrijd maakte ik zoveel fouten dat het niet mooi was om aan te zien. Ik denk dat het in mijn koppeke even aan het koken was. De mix was wel beter maar het kwaad was al geschied en verloor deze. De enkel, een beetje tegen mijn zin op zondag, was weer een enorme tegenvaller. Voor de derde keer op rij tegen Spittaels Steven van De Nekker zwaar verloren. Met een speelseizoen waar mijn enkels niet aan te pas komen overweeg ik de enkels naar volgend jaar niet meer te spelen.

Eerste tornooi van het nieuwe jaar ... De Nekker te Mechelen op 8&9 januari 2005. Ook Lokerse organiseerd dezelfde tijd hun prestigieus internationaal tornooi onder de naam “ Carlsberg Badminton Cup “ welke ongetwijfeld vele goede B-spelers lokt dank zij de deelname van buitenlandse spelers. Hierdoor miste ik in De Nekker een beetje de grote favorieten in de B1-reeks. Ook de B2-reeks was mager bezaaid ... daar tegenover stond wel een grote toename van jeugdspelers in de D en de C2-reeks. Ook de Provincie Vlaams-Brabant en Limburg hadden de voorkeur om naar de Nekker te komen. Opmerkelijke prestatie van de nog jonge speler, Van Wel. Deze jonge knaap wist de HE-C1, zonder al te veel weerstand, te winnen en is hierdoor B2 geworden. In een vorige nieuwsflits van 15 mei 2004 (tornooi van Dilbeek) schreef ik dat een talentvolle jonge speler het ver ging schoppen ... het gaat hier over Vang Geoffrey. Hij heeft nu op het Carlsberg tornooi van Lokeren bewezen dat hij er klaar voor is om A-speler te worden ... hij won de HE-B1 en werd ook nog eens finalist in de HD-B1. Zo voorspel ik ook een goede toekomst voor Van Wel. Gezien zijn leeftijd kan hij het nog ver schoppen. Zijn vader, Thierry, is dan ook een grote steun voor hem vermits hij zelf A-speler is. Deze sportzaal is ideaal om een wedstrijd te filmen. Deze keer heb ik dan ook voor 240 minuten aan videomateriaal en bijna 300 foto’s getrokken. Het tijdschema was, vergeleken met de vorige jaren, fel verbetert. Er was nog steeds achterstal, maar niet meer in die grote maten als de vorige edities. Hetgeen ze wel hadden kunnen vragen aan de burgemeester van Mechelen ... dat ze de aktiviteit van 15&16 januari in de Nekkerhalle (rechtover de sporthal) een week hadden kunnen vervroegen ... zij die dan een tijdje moesten wachten voor hun volgende match konden dan gerust eens gaan piepen in de “Eroticabeurs” :-)Voor de rest was alles dik in orde ... goede kafetaria ... goede sportzaal ... organisatorisch OK en bovenal een zeer aangename sfeer.Het wordt al de gewoonte dat ik iets schrijf over mijn eigen prestaties, of het nu goed of slecht is. Het is van het tornooi van Plumula geleden dat ik nog eens tot in een finale geraakte en eindelijk breek ik die kloof (samen met dubbelpartner Karin De Vocht). In de GD-B2 zijn we zeer sterk begonnen tegen een Chinees koppel van de Dijlevallei en wonnen deze. Ook de volgende mixwedstrijd was tegen een koppel van de Dijlevallei en wonnen. Uiteindelijk toegekomen in de finale waren we niet opgewassen tegenover een koppel van ‘t Heurtuits Dropke waarbij een zeer sterke Serge een ware muur was voor al zijn tegenstanders. Serge ... als je zo speelt in de GD-B1 dan ben ik ervan overtuigt dat je het de tegenstanders daar ook zeer moeilijk zou kunnen maken. Voor de twee andere disciplines was het iets minder succesvol. In de HE-B2 kon ik de eerste ronde nog overleven maar de volgende ronde was het voor mij al gedaan. Ook de HD-B2 met een X ging zeer moeizaam. Tegenover Glenn en Vincent waren we kleiduiven. Verloren met 12/15 - 5/15. Zij spelen tegenwoordig veel samen en dat werpt zijn vruchten af. Zij bereikten uiteindelijk de finale maar verloren deze in 3 games. Glenn is ook in de HE-B2 tot in de finale geraakt en speelde daar een 3-setter. Of hij nu gewonnen heeft of verloren weet ik niet ... in ieder geval een knappe prestatie van Glenn waarbij we hem nu wel een beetje vrezen als we tegen hem moeten spelen.

Op 5 & 6 maart 2005 stond het pouletornooi van Buggenhout op mijn agenda. Een best gezellige tornooi in een ontspannen sfeer. Aan de inschrijvingstafel aangekomen kon je niet naast de prijzen van de tombola zien en was het kopen van een tombolabriefje zeer aantrekkelijk. Ik denk wel dat iedereen prijs had ... ik had er twee gekocht en had tweemaal prijs. De wedstrijdresultaten waren echter wat minder. In de HEB2 kon ik niet op tegen Matthias (Oudegem BC). De HDB2 was even wennen met dubbelpartner X ... we haalden geen enkele overwinning binnen maar boden toch voldoende weerwerk. De GDB2 (ook met een X) was dan weer wat beter. We kenden een slechte start tegen het eerste koppel Piqueur - Mannaert (Oudegem BC). Het was vooral eerst elkaar aanvoelen hoe we in sommige spelsituaties reageerden. Uiteindelijk won Piqueur - Mannaert het nog vrij gemakkelijk van ons. In het volgende spel, tegen een koppel van Buggenhout, kon ik en Coekaerts Mayke het spel beter onder controle houden en in een spannende 3-setter wonnen we deze ook. Het 3de koppel zou Anné-Anné zijn ... en zij hadden de vorige 2 ook al verslagen. We konden er een 3de set uithalen ... maar dan was onze foutenlast te hoog en wonnen Anné-Anné de poule.Uiteindelijk ben ik best tevreden van het tornooi zelf.

Op 19 & 20 februari kon men in ‘t Centrum te Brasschaat een KO-tornooi bijwonen waar ook nog andere nationaliteiten aanwezig waren. De Nederlanders waren er talrijk aanwezig maar ook een paar uit Frankrijk. De vier deelnemers uit Ukraïne zijn niet komen opdagen ... naar wat ik verstaan heb was hun visum niet in orde. De Nederlanders vielen vooral op met hun felgele trainingspakken. De organisatoren hebben hun best gedaan om alles vlot te laten verlopen en liepen zelfs voor op het schema. Wel spijtig dat tussen de enkels en de dubbels en zeer grote tijdspanne was. Als je de enkel in de eerste ronde verloor dan was de kans groot dat je naar je volgende dubbel of mix-wedstrijd 5 à 6 uur kon wachten ... en dat is toch de helft van de enkelspelers (vooral veel gejammer bij de D en C2 spelers). Wel een paar goede wedstrijden kunnen volgen bij jong als oud zodat de tijd wel snel vooruit ging.Eigen prestaties waren eigenlijk niet zo goed ... begon met de HE-B2 welke ik met 6/15 - 2/15 verloor tegen mijn dubbelpartner (De Keninck Bart). Vervolgens de HD-B2 dat we ook verloren door grote aanvalsdruk van Kevin en Raf van BBC. En om af te sluiten de GD-B2 ook verliezen tegen een Nederlands koppel. Voor de eerste keer met Annelies (De Klamp) op een tornooi en meteen een stevig potje badminton (zoals ze dat in Holland zouden zeggen). Het was een harde partij wat alles in zich had tot zelfs een noodduik naar een pluim. Alleen spijtig dat er in de eerste set een misverstand was in de puntentelling wat duidelijk parten speelden in de tweede set. Die Nederlanders waren dan misschien wel sterker maar aan sportiviteit konden ze nog wel wat bijleren. En zij hebben blijkbaar ook de gewoonte om bij winst van de wedstrijd zelfs de shuttles van de tegenstander mee te nemen. Volgende keer moet ik hen beter in het oog houden ... die les heb ik nu wel getrokken !

BEVEREN 2005

ATOMIC-KAVVV Paastornooi 2 april 2005
Voor de 4de keer , in samenwerking met het KAVVV en Atomic Smash, kon men het recreatief paastornooi van ATOMIC-KAVVV bijwonen in Extra-Time te Hoboken op 2 april 2005. Dit pouletornooi voor recreanten, D en C2-spelers wordt meer en meer een vaste waarde in de badmintonwereld. Vooral de unieke speelwijze gecombineerd met de kreatieve elementen maken dit tornooi aantrekkelijk voor jong en oud. Elk jaar is er iets veranderd in dit kreatieve toegevoegde waarde. Dit jaar kon men wedstrijden spelen in blokken van 25 minuten ... hierna volgt dan een muzieknummer welke gebruikt werd in een muziekkwis. Wie op het laatst de meeste juiste antwoorden had kon nog een mooie prijs winnen. De Gelukkige was Klink Stefan (Royal Antwerp). Ook een grote tafel gevuld met allemaal tombolaprijzen konden de deelnemers goed apprecieren. Dit jaar konden ze ook weer in 2 verschillende disciplines inschrijven ... sommigen konden dan wel tot 9 wedstrijden spelen met uitputtingsverschijnselen tot gevolg. Alle wedstrijden waren goed te volgen op borden. Waar en wanneer ze moesten spelen, tegen wie en op welk terrein ... het stond allemaal aangegeven ... gemakkelijker kon je het de deelnemers niet maken. Geen Hoge/Midde/Lage-reeks meer zoals vorig jaar maar wel een strijd voor GOLD/ZILVER/BRONS. Op de middag was er dan ook een kleine pauze ingelast. Na de middag konden we weer op onze fotograaf rekenen (Grieten Alex) en nam over de 150 foto's. Rond 17u00 begonnen de finales en tegen 18u00 konden we de prijsuitreiking doen. Met dank aan Meeusen Liliane (wedstrijdtafel) en Cleemput Pierre (algemene steun) alsook Caluwe Danny (KAvvv-Badminton afgevaardigde) ... zij zijn de steunpilaren die dit tornooi draaiend houden. Maar ik wil zeker de deelnemers niet vergeten ... 101 dit jaar en dat is een goed teken. De positieve reacties en het plezier dat af te lezen is op vele gezichten maakt mij weer sterk om dit volgend jaar weer voort te zetten. Aan de minder goede kanten zal er dan in de 5de editie gewerkt worden en hoop dat weer een groot aantal deelnemers te mogen verwelkomen in 2006. Tornooiorganisator : Budini Emmanuel
RESULTATEN :
HEREN DUBBEL REC/D-REEKS BRONS : De Kesel Patrick & Maes Pierre (Kon.Antverpino BC) HEREN DUBBEL REC/D-REEKS ZILVER : Ielegems Tom & Thijssens Tom (Sportopolis BC) HEREN DUBBEL REC/D-REEKS GOLD : Bosmans Georgy & Hermans Jeroen (Kurbad BC)
HEREN DUBBEL C-REEKS BRONS : Kint Joan & De Jonghe Walter (Sodico BC) HEREN DUBBEL C-REEKS ZILVER : Debakker Gert & Janssens Sibren (Kon.Antverpino BC) HEREN DUBBEL C-REEKS GOLD : Merlot Christophe & Stevens Wouter (Bell BC)
DAMES DUBBEL BRONS : Marinus Nancy & Coene Stefanie (Royal Antwerp BC) DAMES DUBBEL ZILVER : Loeckx Eva & Stuyck Joke (Vliegende Pluim Moorsel) DAMES DUBBEL GOLD : Staes Christel & Van Den Driessche Pascale (Bell BC - Royal Antwerp BC)
GEMENGD DUBBEL REC/D-REEKS BRONS : Verresen Linda & Quireyns Wilfried (Spinners BC) GEMENGD DUBBEL REC/D-REEKS ZILVER : Blindeman Linda & Genijn Luc (De Rakettes BC) GEMENGD DUBBEL REC/D-REEKS GOLD : Daniels Liesbeth & Herremans Adriaan (Tornado BC)
GEMENGD DUBBEL C-REEKS BRONS : Isenborghs Veronique & Janssens Sibren (Kon.Antverpino BC) GEMENGD DUBBEL C-REEKS ZILVER : Loeckx Eva & Colin Stephane (Vliegende Pluim Moorsel) GEMENGD DUBBEL C-REEKS GOLD : Dokter Ann & Buysen Danny (Kon.Antverpino BC)

AMATEURS 2005