zondag, augustus 13, 2006

Best Of Badminton 2002 DEEL 1


Pouletornooi te Tienen was voor velen een tegenvallerOp zondag 3 maart 2002 was er in Tienen een dubbel-pouletornooi voor D-C2&C1.Wie aan poule denkt, denkt aan veel en regelmatig spelen. Wel ... in Tienen was dat helemaal niet zo. Tussen onze eerste wedstrijd en de daaropvolgende wedstrijd zaten er maar liefst 7 uren tussen. En ik had me dan nogwel in 2 disciplines ingeschreven. Ik kan dit zonder blozen schandelijk noemen. Er waren momenten dat er 6 van de 10 velden leeg stonden. Sommigen deelnemers waren het wachten beu en speelde wedstrijdjes tegen andere wachtende deelnemers. Ze hadden gemakkelijk de HDc1 en GDc1 poules samen kunnen voegen. Nu hadden we maar 3 HDc1 wedstrijden en 3 GDc1 wedstrijden waarvan 1 GDc1 ploeg wegviel omdat de organisatie blijkbaar niets afwist van de klassementstijging van een dame. Dit tornooi is in mijn aanzien zeer laag gevallen in zijn organisatie, ondanks de zeer toffe en spannende wedstrijden die we gespeeld hadden. In ieder geval schrap ik dit tornooi van mijn agenda voor volgende jaren, en vele andere spelers hebben er dezelfde mening over.

OLYMPIA heeft weer meer aantrek !OLYMPIA “Het ROOI” op 12&13 januari 2002. Hier boekt de club jaarlijks op een groter succes. Wetende dat 4 jaar terug dit tornooi werdt afgelast door te weinig spelers.Vooral veel spelers uit het Antwerpse komen hiernaar toe. Goed bezet in de D en C2 reeks. Sommige disciplines werden zelfs in poule gespeeld. Geen succes voor mij op dit tornooi vermits ik amper tot de 2de ronde kon doorbreken. Wel moet ik zeggen dat de HDc1 die we speelden op een zeer hoog tempo werd gespeeld. In 3 sets verliezen was dus zeker nog niet zo slecht. Veel, van de andere wedstrijden, heb ik niet gevolgd ... er was namelijk op zondag 13 januari in “De Willecom” te Edegem, een beslissende wedstrijd van de 1ste Nationale Liga (A-spelers) DZ99 - OLVE. Wat zeker de moeite was om te zien (5-3 voor DZ99).

"De Nekker" eerste tornooi van het jaar 2002Op 5&6 januari 2002 konden we het nieuwe jaar starten op de badmintonvelden van “De NEKKER” te Mechelen. Ook deze keer was het een goed bezet tornooi.Vergeleken met vorig jaar was het tijdschema beter verlopen. Niet te grote vertragingen en minder wake-over’s. Wel was er dit jaar een zeer onaangename geur in de kleedkamers (beerputgeur) en sommige vrouwen konden niet meer de kleedkamer in omdat een kuisvrouw alles op slot had gedaan.Op dit tornooi pasten ze het nieuwe puntensysteem toe (5 x 7). Hierover zijn de meningen zeer verschillend. Op het ene tornooi het oude systeem bij de andere het nieuwe systeem. Het wekt wat verwarring bij sommige mensen.

Nacht Der Dubbels (OLBAD) nog steeds in dalende lijnOp vrijdagavond 24 mei 2002 om 20u00 in Mariënborg (Edegem) ... dat was de lokatie voor alle badmintonfreaken die s’avonds niet konden slapen. Olbad organiseerd de Nacht der Dubbels al voor de 11de keer. Ik heb de indruk dat het elk jaar achteruit gaat met dit tornooi. Vorig jaar werden nog de C1’s in de B-poule gestoken en dit jaar hebben ze maar 1 B-poule en de B-dames moesten in de HDC1 meedoen. Ook de wedstrijdvolgorde klopte niet altijd en zorgde voor verwarring bij menige spelers. Normaal is het einde voorzien tegen 2u00 maar nu werdt het al bijna 3u00 en de finales tussen sommige poules waren nog niet gespeeld ... dus die werden dan afgelast. Ik blijf het een goed inisiatief vinden van Olbad maar hoop dat ze volgend jaar weer in stijgende lijn zullen gaan en dat ze leren uit de fouten van vandaag. Voorlopig is Olbad de enige die een Nacht der Dubbels organiseerd. Maar er lopen al plannen rond bij Antverpino BC om dit voor hun 50jarige jubilee ook te lanceren in Luchtbal. We zien er al naar uit.

Een echt internationaal gevoel op Magnumtornooi van GreenhillZonder meer het best georganiseerd tornooi van het land met spelers vanuit Engeland , Duitsland , Nederland en België op het MAGNUM-tornooi van GreenHill te Putte (27&28 april 2002).Voor mij de tweede keer dat ik deelneem en zeker niet de laatste keer, ondertussen de 13de editie voor GreenHill. De boeiende spelmomenten tegen buitenlanders, de vlotte organisatie en timing, de toffe sfeer van Team’s, de accomodatie en nog zoveel meer maken van deze twee dagen een moment om niet snel te vergeten. Elk team bestaat uit 2 mannen en 2 vrouwen waarbij men HD , DD als GD moet spelen tegen andere team’s. Een totaal van 20 wedstrijden per team te spelen waarbij elke speler 10 keer mag strijden. Op de eerste dag een voorronde zodat je op de tweede dag in een nieuwe reeks wordt gezet. 7 deelnemende ploegen vanuit Engeland - 16 ploegen vanuit Duitsland - 10 vanuit Nederland en tenslotte 27 ploegen vanuit ons eigen land. In de B-reeks werden de “Happy Wanderers” als winnaar bekroond (Engelse team). In de C-reeks waren de winnaars “Tus Bielefeld 3” , een zeer sterke Duitse team die volgens mij al op een B-niveau zaten te spelen. In de D-reeks kon Nederland zich plaatsen als winnaar “Smash 97”.

Badminton Challenge 2002 "India-BelNed" was een 10 om te zien !Op dinsdag 26 februari 2002 was er in Mechelen (De Nekker) een Ontmoeting tussen onze Belgische internationale ploeg, samen met de Nederlandse ploeg tegenover de internationale ploeg uit India. Dit evenement “Badminton Challenge 2002” genaamd werd georganiseerd door de VBL waar vooral Nys en Aerts achter zaten. Om 20h00 zouden de wedstrijden van start gaan (2xHE - 2xHD - 1xGD). Bij het binnenkomen van de sportzaal was “De Nekker” omgetoverd in een sfeervolle badmintonhal met lichtjes, muziek, kraampjes, VIP-plaatsen. Voor 15 Euro kon je deze gebeurtenis meeleven.Als opening kregen we 2 danseressen van Indische afkomst die de traditionele dans brachten. En als eerst kregen we een HE-spel tussen Gerben Bruijstens (NL) en een jong Indisch talent (ik ken hun namen niet). De Nederlander won dit spel. Gevolgd met het HD-spel van Wouter Claes en Frederic Mawet die moeite hadden om in het spel te blijven. De Indiërs wonnen dit spel. Vervolgens een HE-spel met Ruud Kuijten die wel een zwakke indruk gaf. Hij haalde niet veel punten tegen de 21 jarige Indiër.Vervolgens een GD-spel met Kurt Nys en Liesbeth Aerts die een sterk spel speelden maar verloren het spel tegen de wel zeer sterke Indische mix-ploeg met veel ervaring.Tot slot een veelbelovende HD-spel met de Nederlandse dubbelspelers Dennis Lens en Joris Van Soerland. Zij brachten de welverwachte spektakel naar boven met spectakulaire returns. Dennis Lens die wat minder bekend in de oren klinkt heeft mij een zeer sterke indruk van zijn snelheids- en krachtspel gegeven. Na een zware werkdag heb ik echt kunnen genieten van al deze spelers en hoop dat er meer van die initiatieven zullen volgen. In ieder geval krijgt de organisatie een 10/10 van mij.

BLOCRY "the place to be" voor badminton !Op 19&20 januari 2002 was er in Blocry (Louvin-La-Neuve) een badmintontornooi dat echt de moeite loonde. De organisatie was op alle gebied uitstekend te noemen. Alleen jammer dat ze in Waals-Brabant bijna geen scheidsrechters hebben. Als eerste punt schitterde dit tornooi om hun accomodatie. Die was gewoonweg de beste die ik al ooit gezien had. 3 speelzalen (12 - 6 - 6 velden). Een grote gezellige cafetaria waaruit je de wedstrijden kon volgen. Een ondergrondse gangenwerk waar WC’s ; kleedkamers ; winkels ; zaaltoegang ; enz... aanwezig was. En er was meer ... in deze “Centre Sportif de Blocry” was echt alles aanwezig voor sportmensen. Grote tennisvelden ; zwembaden ; fitneszalen ; enz ... Ook een sporthotel. En als het mooi weer is dan is het zeker de moeite waard om Louvin-La-Neuve en omgeving te ontdekken. Als tweede punt was er een zeer goede sfeer aanwezig. Wat mij opviel was dat die franstaligen zeer beleefd waren, ze waren ook minder aggressief in hun uitlatingen dan sommige vlaamse spelers. Als derde punt wil ik onderstrepen hoeveel mensen hiernaartoe kwamen. Vrijwel allemaal spelers van de LFBB. Ik heb dus geen enkele VBL-speler op dit tornooi gezien. Spijtig, want ze misten een mooi gevuld tabel. Alleen al in de D-reeks waren er zoveel als alle C2 en C1-spelers samen. Ik weet niet hoeveel spelers er waren maar met 24 velden die bijna altijd gevuld waren gedurende de ganse dag kan men wel zeggen dat het er zeer veel waren. En het is eens leuk dat je tegen mensen kunt spelen die je nog nooit ontmoet hebt. Alhoewel het spelniveau van de LFBB-spelers een beetje lager ligt dan de VBL-spelers waren de wedstrijden stuk voor stuk spannend. Bijna iedere speler gaf zich voor 100%. Zelf ben ik in de HEc1 tot de 1/4- finale geraakt waar ik nipt verloor tegen de latere finalist. In de andere disciplines kwam ik wat krachten tekort (om maar een excuus te zoeken).Kortom was dit tornooi “the place to be” voor badmintonliefhebbers. Volgend jaar staat dit tornooi zeker terug in mijn agenda. Ik hoop dat er andere VBL-spelers er dan ook naar toe gaan om zo ook een beetje van onze Vlaamse kwaliteit te laten zien.

Off-day voor BeverenOp 20&21 april was het voor Beveren een Off-day. Off-day in de zin van laag aantal inschrijvingen waardoor de organisatie zelfs de dames B1 poule moest laten wegvallen. De sportzaal was soms maar voor de helft bezet wat een dode indruk gaf. Wat de rede is van de lage opkomst weet ik niet goed ... de exames zijn toch al voorbij ? ... en er zijn geen andere belangerijke tornooien op deze dag. Enfin ... ik was er toch weeral bij en heb wat foto’s kunnen nemen.Waarschijnlijk zal Beveren volgend jaar alles in poule organiseren om zo weer meer volk aan te trekken op hun tornooi.

Avvv Kampioenschappen meteen een groot succes bij de jeugdreeks !Op 2&3 februari 2002 was er in Extra Time (Hoboken) een Avvv-Kampioenschap voor alle Avvv kompetitiespelers , veteranen en jeugdspelers. Vooral het laatste (JEUGD) kende een enorme succes. Vele ouders kwamen mee supporteren. De eerste dag was een kalme dag voor de organisatoren. Minder inschrijvingen en dus langere wachttijden tussen 2 wedstrijden in. Toch was de sfeer nog goed. Alle enkels en dubbels werden op deze dag betwist. Coevens won nipt in de finale HEc1 tegen Callaerts en de winnaars in de HDc1 waren Croes & Schnabel. Op de 2de dag was het Jeugd , Veteranen en Gemengddubbel. Hier was dus 3keer zoveel volk als de dag voordien. Zo zie je dat er nog voldoende aantrek bij de jeugd is voor onze sport, een goed teken voor de toekomst dus. Bekijk nu de 28 foto’s die ik hier en daar per toeval getrokken heb.

3de Atomic Smash Recreanten-Pouletornooi met nieuwe succesformuleOp zondag 7 april 2002 kon je in Extra Time te Hoboken een recreantentornooi bijwonen dat ikzelf organiseerde voor de 3de keer. De 2 vorige jaren was het in Berchem te doen met maar 3 velden. We hadden toen een gemiddelde van 28 inschrijvingen. Omdat de meeste spelers het zeer tof vonden had ik het dit jaar eens iets groter willen proberen. En zo gebeurde het ook. Extra Time heeft 12 velden en heeft een zeer goede accomodatie met drank- en eetgelegenheden. Het zou me wat meer geld kosten maar ik kon dan ook meer volk uitnodigen. Van de 28 naar de 64 inschrijvingen met in de GD 22 ploegen, in de HD 17 ploegen en in de DD 8 ploegen. De grote troef van Atomic Smash Kwb (dat is die andere club waar ik inzit) is dat alles gezellig, plezant blijft met het motto dat het belangrijker is om mee te doen dan te winnen. Ik heb zoveel mogelijk geprobeert om dezelfde sfeer te creëren dat men op Nat. of Int. tornooien kan vonden. Wijdstrijdpanelen met de huidige resultaten, afroepen van de wedstrijden, wedstrijdnummers op panneel, welkomstgeschenkje, tribune, promotiepanelen, prijzenuitreiking. Vermits het een recreantentornooi is kan men er recreatieve zaken aan toevoegen. Dat heb ik dan ook gedaan en door de zoveel goede reacties kan ik dat ook als een succesformule beschouwen. Door ieder team een land toe te wijzen die zij dan in hun wedstrijden vertegenwoordigden kreeg het geheel een Internationaal karakter. Aangekleed met landenvlaggetjes kreeg het dan nog een kleurtje bij ook. De teams werden niet bij naam genoemd maar wel bij land (zeer leuk). Als extraatje liep er een fotograaf in de zaal rond die konstant foto’s trok. Men kon dan om de 2u een reeks foto’s op een scherm bekijken die men dan eventueel kon kopen. Het zit nog wel in zijn kinderschoenen maar er zit zeker iets in wat de mensen aanspreekt. Als de spelers tevreden waren was ik ook tevreden ... en ik was tevreden, ik zal het volgend jaar dus zeker weer organiseren en hoop op een nog groter aantal inschrijvingen.De deelnemende clubs waren : AGFA - Antverpino BC - Atomic Smash - Bell BC - De Klamp BC - Groenendaal BC - Moorsel BC - Ruca BC - Waverse BC en nog een paar mensen zonder club. Ik dank ze allen voor hun deelname aan ons tornooi en hopelijk zijn jullie er in 2003 ook bij.

Amateurs BBC nog steeds populair.Op 13&14 april 2002 was het de beurt aan de tornooiorganisatoren van Amateurs BC. Zij slagen er weer in om A-spelers aan te trekken (iets minder als vorig jaar). Het is steeds leuk om een Budisantoso Daryono of een Czerwinska Agnieszka bezig te zien. Er was genoeg volk aanwezig op deze 29ste BBC-tornooi ... bijna een jubilee.Een 278-tal wedstrijden over 2 dagen.Zelf kon ik het weer tot een finale brengen in de HEc1 die ik verloor tegen Abbeloos H.

4Ghent mag er zijn !Op zaterdag 4 mei 2002 kon je in Gent een pouletornooi bijwonen in de fusieclub 4Ghent.Dit pouletornooi onderscheid zich van de andere door hun wedstrijdnummersysteem ... alhoewel er nu meer en meer pouletornooien deze weg opgaan. Wie de eerste keer in deze zaal kwam zal het wel geweten hebben. Die enorme felle kleurschakeringen op de vloer met een centraal fel rooskleurig deel waar je bijna koppijn van krijgt. De bovenste tribunes zonder zitgelegenheden waren een kleine teleurstelling maar de ruime kafetaria maakt het weer goed. Geen zon die dag en dus geen terrasje tijdens de wachttijden maar wel wat kaarten en slapen in het salon.Veel spelers vanuit Oost-Vlaanderen en een klein deel uit het Antwerpse op dit tornooi. Ik heb geen denderende prestatie geleverd maar wel goede wedstrijden gehad en dus viel deze dag voor mij wel mee. Achteraf zijn we met een groepje van het Antwerpse een pita gaan eten om zo weer aan gewicht bij te winnen wat we kwijtgespeeld waren.

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Hey, wat fijn om zulke mooi verslag te lezen over The Badminton Challenge van 2002. Ik zocht er even wat over op en zo kwam ik op jouw blog terecht.
Doet me prikkelen om dit nog eens opnieuw te organiseren ! Speel je zelf nog ?
Groetjes,
Liesbeth Aerts

17:22  

Een reactie posten

<< Home