zondag, augustus 13, 2006

Best Of Badminton 2001 DEEL 2


Witte start voor pouletornooi te TorhoutHoe kan je beter je badmintonjaar afronden dan een pouletornooi in volle Kerstsfeer ? Dat kon je alleen op 23&24 december te Torhout ! Alhoewel dit tornooi elk jaar veel mensen aantrekt was er dit jaar veel minder volk , ze hebben het wachtkamersysteem zelfs niet moeten gebruiken. De sportzaal van Torhout telt 2 zalen : één van 9 velden en één van 8 velden. Plaats genoeg voor iedereen dus. Zaterdag werden de enkels en de dubbels gespeelt alsook de finales van die dubbels. Zondag moesten dan de enkels worden afgewerkt om zo te starten met het dubbelgemengd. Die zondagmorgend lag er een witte sneeuwtapijt over het ganse land. Ze hebben de wedstrijden een half uur later laten beginnen wegens deze weeromstandigheden. Zelf ben ik in de HDc1 2de van onze poule geworden en heb de halve finale HEc1 verloren. Ook ben ik geraakt tot de halve finale GDc1. We moesten spelen volgens het puntensysteem van de 7x5. Van vele mensen heb ik vernomen dat ze dit systeem maar niets vonden, daar hoor ikzelf niet bij.

Scaldis tornooi met veel opkomend jong talent !13 & 14 oktober 2001 op Linkeroever ; het 18de Int.Kwalifikatietornooi van Scaldis.Dit tornooi is niet ongemerkt voorbij gegaan. Talentvolle C2’s en C1’s van jongeleeftijd op het parkoer te zien , vooral een opmerkelijke prestatie van De Punt Mark,die zo eventjes de GDc1 als de HEc1 won en ook nog finalist werd in de HDc1.Waarschijnlijk ook de snelste stijger van C2-C1 tot B2 van het jaar. Mijn eerste HEc1was dan ook tegen hem en dat was dan ook mijn laatste. In de GDc1 geraakte ik totin de finale waar ik hem ook trof en waardig verloor in 3 set’s (15/8 - 8/15 - 12/15).In de HDc1 konden we niet winnen van de latere winnaars (15/13 - 15/13). In de totaliteit heb ik genoten van dit tornooi , vooral omdat het goede wedstrijden waren.Wel had ik wat last van de hitte en vochtigheidsgraad in de zaal (de andere ook denkik). Wat ik wel wat zwakjes vond in dit tornooi waren de prijzen ! Nu dat het mij eenslukt om tot de finale te geraken kregen de finalisten als prijs 1 paar kousen (niet eens van de juiste maat) en 100 Bfr (wat minder was dan het inschrijvingsgeld). Triestig hoor !

G.Rogiers niet alleen voor Antwerpenaren !Het eerste poule tornooi van het seizoen is met succes van start gegaan. Weeral veel inschrijvingen en deze keer veel meer spelers van andere provincies ... zoals Oost- en West Vlaanderen. Het waren goed opgezette poules (van 4-5-6 of zelfs 7). Vele nieuw- komers in de B-reeks konden het verschil met vroeger (in de C1) al eens proeven. Ook in de GDc1 waren er vele van de C2 overgekomen en konden de eerste ervaringen met veren shuttles opdoen. Wat mij opviel was dat er zeer veel jong volk aanwezig was en dat is natuurlijk positief wat de toekomst betreft. Zij werden constant begeleid en gevolgd door een trainer. Zo zie je dat wij in belgië ook bezig zijn met jeugd- begeleiding. Vermits het buiten niet zo’n goed weer was (regen) kon je ook rekenen op vele supporters wat voor sommige wel een motiverend effect had.Zelf konden we in de HDc1 maar 1 wedstrijd van de 4 winnen ... maar wel op een waardige manier verliezen (verlengingen). Een verkeerde beweging op het veld is snel gebeurd , dat overkwam ook mijn vrouwelijke partner . De GDc1 heb ik moeten laten vallen vermits er geen enkele andere vrouwen zich aanmelden ter vervanging. Bericht aan de vrouwelijke badmintonspeelsters : als ze tijdens een tornooi afroepen dat ze nog een dame zoeken voor in de GDc1 dan mag zelfs een lager geplaatste zich aanmelden (zoals D of C2) maar je mag geen 2 dezelfde diciplines hebben.

R.Antwerp blijft prestigieus ondanks hoge inschrijvingsgeldHet A-B-C-D tornooi van Royal Antwerp te Kontich vond plaats op 20&21 okt.2001.In alle disciplines was het open (geen onderscheid tussen C2/C1 of B2/B1). Ondanks het verhoogde inschrijvingsgeld en de boycot van vele R.Antwerp spelers was er tog nog een grote opkomst. Bij de A-spelers was Plouy L. duidelijk de sterkste.Vele wedstrijden in de A-reeks waren spannend om te volgen, zo kwam je nooit tot verveling tijdens het wachten. De organisatie was OK. Wel vond ik dat er veel meer scheidsrechters mochten zijn voor zulk tornooi (er was er maar één).Zelf presteerde ik matig in de HD (1ste ronde eruit) tot zelfs slecht in de HEc maar deed het dan wel behoorlijk goed in de GDc tot de halve finale waar we de overhand moesten laten aan de latere winnaars van Poona (15/8 - 11/15 - 15/13).

Pluimplukkers Tornooi te Gent-Brugge Op 22&23 september 2001 was het in Gent-Brugge te doen. De bekende Pluimplukkers organiseren dit jaarlijks met tamelijk veel succes. Ondanks een laag plafond en felle TL-verlichting was het wel aangenaam spelen. De wedstrijden vlotte goed , ze hebben daar dan ook 12 badmintonvelden liggen. De tribune was steeds goed gevuld zodat er aan supporters niet ontbrak. Weinig mensen van het Antwerpse te zien dus voor mij tamelijk veel nieuwe gezichten. In de HEc1 was ik tamelijk traag op dreef gekomen en verloor de eerste set met 14-17.Normaal ben ik iemand die het van 3 sets moet hebben maar deze keer liep het goed fout. Ik kreeg in het begin van de tweede set een paar felle steken in mijn buik. Ik haalde nog maar 2 punten. Zowel in de GDc1 als de HDc1 had ik ingeschreven met een X. Toffe mensen waren het zeker en ze konden nog badmintonnen ook. Alleen waren onze tegenstanders sterker of sneller. In de GDc1 ben ik geraakt tot de 2de ronde en in de HDc1 was het zelfs tot de 3de ronde goed, maar daar heb ik dan in de 2de set grote blunders gemaakt die ik mezelf kwalijk neem.

PBA kampioenschappen zonder meer een aanrader !Op 3&4 november 2001 was het weer tijd voor de Provinciale Kampioenschappen en voor mij is dat dus in Antwerpen (PBA) in EDU-sport te Merksem.Buiten de vele PBA-jeugdleden waren er ook vele bekende gezichten bij de A-spelers.De sportzaal was weeral stampvol ... Zelf moest ik pas mijn eerste enkel spelen rond11u tegen Cassar Bruno welke ik zwaar verloor. In de HDc1 ging het mij iets beter af samen met dubbelpartner Schnabel Alex. De twee eerste wedstrijden overleefden we maar bij de derde ronde (halve finale) moesten we de loodjes neerleggen tegen een toch wel zeer sterk jeugdig PBA-team. De Punt Marc was hier dus weer van de partij en won overtuigend de HEc1 in de finale (hij is duidelijk B-niveau waard). In de GDc1 had ik me ingeschreven met een X (Dezeure Sofie was mijn vrouwelijke partner). Alhoewel we de eerste ronde niet doorleefd hebben (3 sets) vond ik wel dat we vrij goed gespeeld hadden. ID-sport stond deze keer met hun stand in de zaal en naar jaarlijkse gewoonte kon je als speler gratis in de prijzen vallen. Bij toeval had ik de eerste prijs (een sportzak) dus ging ik toch nog met een prijs naar huis. Voor zover ik weet zou Ralf Smet de HEB1 , en de HDB1 gewonnen hebben. Ronny Hoefkens zou de HEA gewonnen hebben. Basteleyens Dave de HED gewonnen hebben. De Punt Marc HEC1 gewonnen hebben.Cassar Bruno en X de GDc1 gewonnen hebben. Enfin ik heb niet alles kunnen volgen ... de resultaten zul je weldra op de website van de PBA kunnen bekijken.

De Mintons nog steeds een aantrekkingspunt voor badmintonners.Op 15&16 december 2001 was het in Sint Niklaas te doen bij “De Mintons”. Een zeer gewaardeerd tornooi en door vele spelers erkend als zijnde GOED !Al vanaf 10u was er geen parkeerplaats meer in de buurt ... en met die vriestemperaturen wil je tog wel zo dicht mogelijk bij de sportzaal gaan staan.Wat ongewoon was, was dat ze bij de C1 begonnen met de dubbels. In 3 moeizame sets wonnen we de eertse ronde. Nog geen minuut later en ze riepen mij af voor de HEC1. Hier brak ik mijn traditie en won deze wedstrijd in 2 sets. Misschien wel het gevolg van het starten met de dubbels ? Het had in ieder geval een positief effect op mij want ook de 2de HEC1 won ik in 2 sets. Vervolgens een GDC1 tegen mijn eigen dubbelpartner (ook gewonnen). De volgende GDC1 was in 3 sets te bekampen en verloren het. In de 3de HEC1 was de tegenstand te groot en verloor in 2 sets. Ik had nu alles te zetten in de HDC1 waarbij we uitkwamen tegen jongens van Lokeren. Wetende dat we op het tornooi van Beveren hen ook in de Finale tegenkwamen wisten we al dat het niet gemakkelijk zou zijn. We verloren deze wedstrijd en konden dus definitief inpakken voor dit tornooi. Al bij al heb ik 7 wedstrijden kunnen spelen en dus een reden om tevreden te zijn. Wie hier nog niet komen spelen is zal wel moeten wennen aan de 2 verschillende zalen. De 1ste zaal, met 9 velden, heeft een parketvloer en TL-verlichting die voor velen wat verblindend was. Je raakt snel de shuttle uit het oog als je even in zo’n TL-verlichting keek. In de 2de zaal, met 4 velden, was het zicht al helemaal anders. Sommige mensen noemen deze zaal een visbak omwille van de groene schijn en de witte muren. Persoonlijk vind ik de 2de zaal de beste.

Warmste dag ooit op tornooi Antverpino !De warmste dag ooit zou weeral eens vallen op het tornooi van Antverpino (Luchtbal). Ondanks de goede raad van de weerman “tussen 12u00 en 17u00 geen zware inspanningen doen” waren de inschrijvingen volzet ... en ze kwamen met velen ! Dit had zijn weerslag op menige spelers die toch bleven vechten voor de overwinning. Er waren zeer mooie rally’s te zien bij de B-spelers ... echt de moeite voor de supporters. Antverpino BC heeft er weeral werk van gemaakt om alles vlotjes te laten verlopen en hebben het dit jaar ook nog de cafétaria bijgenomen (deze was namelijk falliet). Scheidsrechters waren er deze keer genoeg 4 + hoofdscheidsrechter. Het Internationaal karakter werdt vooral door de franstaligen getekend alsook een groepje duitsers. We hopen voor volgend jaar iets speciaals te doen (25 ste Tornooi). Wees er dan tijdig bij voor de inschrijvingen.

2de Paastornooi van Heurtuits Dropke nu in een 2daagse versie !Voor de 2de maal organiseerd ‘t Heurtuits Dropke BC een Pouletornooi dat in de paasperiode wordt georganiseerd. Vorig jaar nog in 1 dag ... nu 2 dagen. De eerste dag was voor de HD en de DD, de tweede dag was voor de GD voorzien. Met hun 7 velden konden ze 217 wedstrijden afwerken zonder teveel achterstand te hebben. Een grote verscheidenheid aan clubs waren hier aanwezig. Weerom een goede organisatie en een doordachte wedstrijdplanning. Iedereen kwam hier wel aan zijn trekken denk ik. De cafétaria werdt opengehouden door mensen van de club zelf ... dit doet me wat denken aan mijn club (Antverpino) waar we het ook zelf moesten runnen. Het weer zat ook goed. We hebben zelf een partijtje minigolf gedaan.

Flying Shuttles Tornooi een tegenvaller !!Op 24&25 november 2001 was het in het Godverlaten Zaffelare-Lochristi te doen. Zo’n goeie 50km van Antwerpen gelegen. Omdat er op de tornooikalender geschreven stond dat dit tornooi in poule was had ik me dan ook ingeschreven. Snel bleek dat dit niet helemaal juist was ; sommige wedstrijden in de C2 en in B waren wel poule maar niet in de C1 (dat viel dus al tegen). Maar ja ... ik had mijn inschrijving al opgestuurd.Het tornooi viel in alle opzichten tegen (ik spreek voor mezelf). Allereerst kreeg ik niets te horen wanneer mijn eerste wedstrijd zou zijn. Ik kreeg de informatie via...via. In de toekomst zou het toch mogelijk moeten zijn dat ze iedereen , die over E-mail beschikt , persoonlijk een berichtje sturen. Vele clubs doen dat al ! Enfin , nu wist ik wanneer ik moest spelen .... het kon weeral niet missen ... HEc1 om 09u00. Een vroege vogel ben ik nooit geweest en dat kon je duidelijk aan mijn prestaties zien ... weeral de 1ste ronde eruit. Nu ja, dat wordt stilletjesaan een gewoonte. Voor de GDc1 had ik met een X ingeschreven ... dat was al evenmin een succes, waar blijven toch al die sportieve vrouwen ??? Ja, dan maar wachten zeker ... en wachten ... en wachten , zo kan ik uren deze tekst aanvullen ! Ik heb zeker 8u kunnen wachten om mijn 1ste HDc1 te spelen en tevens mijn laatste. Ik begrijp niet dat ze nog geen reglementering hebben i.v.m. de maximale wachttijd van een speler tussen verschillende wedstrijden. Van 2u tot 5u wachttijd kan ik nog een beetje inkomen ... MAAR 8 UUR IS WEL WAT VEEL VAN HET GOEDE ! De organisatie zou beter wat minder inschrijvingen aannemen en eveneens de poule afschaffen als je dan weet dat ze daar maar 7 terreinen hebben. Puur winst- gericht zonder rekening te houden met de spelers zelf. En wat mij ook stoorde aan dit tornooi waren de talrijke WalkOvers (spelers die niet komen opdagen). Sommige spelers die samen met mij om 9u00 al moesten spelen kregen al meteen de hamer op de kop. Zij werden niet eens verwittigd door de organisatie , kregen ze dan niet voorhandig een seintje van de afwezige (zieke) speler ? Dit zou ook moeten gereglementeerd worden ... niet alleen de afwezige speler (zonder goede rede) maar ook de organiserende club, die de spelers (zeker voor de eerste wedstrijden) niet waarschuwen, zouden een sanctie moeten krijgen ! Zo, ik heb mijn hart gelucht ... ik hoop dat andere clubs hiermee rekening houden. Badminton moet zelfs op een tornooi plezant blijven.

DUISBURG 2001

Brasschaat 2001

BACSS 2001

2 finales in het AVVV pouletornooiOp 11 november was het wapenstilstand ... maar niet voor de Antwerpse Vereenigingen Voor Vriendenclubs (AVVV). Zij namen hun racket en shuttle in de hand om in poule te strijden tegen andere stijdlustigen. Ik kon er ook niet aan weerstaan en deed dus mee. Dit jaarlijks gebeuren vindt steeds plaats in Extra Time te Hoboken. Een 80-tal spelers en in de 150 wedstrijden (HD - DD - GD / D - C2 - C1). Vooral leuk omdat je weer oude bekenden tegenkomt en het zeer gezellig kan maken en geen lange wachttijden !
Zelf was ik die dag in goede vorm en dat was te merken aan het resultaat : Winnaar in de HD-C1 (met partner Pière Van Kleemput) en winnaar GD-C1 (met partner Ann Dokter). Het is van 1999 geleden dat ik nog eens 2 finales won. Alhoewel het niveau in het AVVV wat lager ligt dan de VBL was het toch nog spannend. Een paar bekende clubs waren in grote aantallen gekomen : Bell - Antverpino - Lier - Pluimvee - Groenendaal - Royal Antwerp - Sodipa en nog een paar waar ik nu niet opkom.