zondag, augustus 13, 2006

Best Of Badminton 2004 DEEL 1


Op 6 en 7 maart 2004 was het voor de Wetterse club een succes wat de inschrijvingen in de dubbels en enkels betrof. Op de tweede dag waar de gemengd-dubbels werden gehouden was dit sterk minder maar daarom niet minder goed. De 2de dag was ik er niet bij vermits ik geen dame had. In de HD-B2 speelde ik samen met Schnabel Alex in een poule van vier. Begonnen met een zeer grote foutenlast en dat psychologisch duiveltje in mijn hoofd. Hoe later op de dag hoe beter we begonnen te spelen maar door verlies op de eerste wedstrijd geen poulewinnaar. De sfeer op dit tornooi was best goed te doen en heb dan ook wat filmopnames gedaan van een paar wedstrijden. Wat de kwaliteit van de spelers betrof denk ik dat de B1 een paar goede vertegenwoordigers had alsook in de C1 werd er sterk gestreden om de eerste plaats. Deze keer heb ik ook eens de tijd kunnen nemen om naar een dames-dubbel B1 te kijken en was best wel pittig (het spel en de dames :-) Mochten er nog twijfels zijn ... Challenge Wetteren was voor mij een geslaagd tornooi en goed om weer over te doen.

Het Int.Tornooi van Waterloo BC vond plaats op 26&27 juni 2004. Een volle zaal kenmerkte het succes van de club bij de LFBB-spelers. VBL-spelers waren hier schaars ... waarschijnlijk ook een beetje het gevolg dat op diezelfde dag het badmintonfestival te Mechelen werd gehouden.Voor mij de derde keer dat ik hier kom en nog steeds even leuk en aangename tegenstanders. Ook de kwaliteit van de spelers mocht er zijn. In de zaal zelf was er weinig zuurstof wat al tijdens de opwarming te voelen was. Warm in de zaal was het in ieder geval wat een goede voorbereiding was voor het tornooi van Antverpino. Organisatorisch was het volgens mij wel OK ... BBQ, goedkope dranken en bieren, warme hapjes, tijdschema (half uur achterstand). Een klein minpuntje voor mij was wel dat ik de eerste dag maar moest komen voor 1 wedstrijd te spelen hoewel ik had ingeschreven in 3 verschillende disciplines (wel vertellende dat ik zowel in HD-B2 en GD-B2 als hoofdreeks stond ingeschreven). Ook het inkloppen was soms zeer kort ... we waren maar juist een kleine minuut aan het inkloppen of ze kwamen al vertellen dat we de wedstrijd moesten aanvangen ... tjaa ... ze stonden toen waarschijnlijk een beetje achter op hun tijdschema.Aan die douches moeten ze wel iets doen ... deze zijn voorhistorisch. Na de wedstrijden nog een heerlijke blauwe Chimay drinken en genieten van het zachte weer op de buitenkoer en een leuke babbel doen met een Limburgse vader. Wat wil je nog meer ...

De opkomst bij het clubkampioenschap van Sinjoor BC op 9 mei 2004 was naar de magere kant.Voor de inrichter geen rede om het uit te stellen want met het schaarse groepje werden er nog tamelijk vele leuke wedstrijden gepland en gespeeld. Ook hier was er voor iedereen een prijs maar het ging hem voornamelijk om de deelname. In de HE-finale won Alex Klink van Johan Nees ... in de DE won De Boeck Lieve ... de DD was op naam van Lieve en Stephanie ... de GD-finale werd gewonnen door Stephanie en Lamberts Dirk en uiteindelijk de HD kon op naam worden geschreven van Bonheur Jan en Nees Johan. Proficiat allemaal !

Olympia BC kent slechte tijden wat hun tornooi betrof op 10 januari 2004 in Berchem “Het Rooi”. Vorig jaar was de opkomst al zienbaar minder ... maar dit jaar kennen ze volgens mij toch wel een dieptepunt in hun aantal deelnemers. 95 deelnemers en dus hebben ze in plaats van de traditionele 2 dagen er 1 dag van gemaakt met vele disciplines in poule ! Volgens mij komt het door de onverklaarbare verschuiving in de tornooikalender waarbij Lokerse normaal een week eerder zou plaats gevonden hebben. Lokerse heeft dan ook vele potentiële deelnemers van Olympia afgesnoept. Spijtig voor Olympia omdat het vroeger altijd een tornooi van aanzien was en nu dus dreigt uit te sterven. Door de kleine opkomst hebben ze spijtig genoeg de HE-B2 en de HE-B1 samen gevoegd. De dubbels hebben ze dan apart kunnen houden en in poule laten spelen. De andere reeksen weet ik niet goed maar denk dat ze daar ook de dubbels in poule hebben laten spelen. Deze keer geen topspelers aanwezig (die waren in Lokerse gaan spelen) maar wel toffe mensen uit het Antwerpse die het wat kalmer aan wilden doen.Ook de cafetaria mocht er zijn ... lekker eten en snelle bediening wat weer wat tekort schoot bij “De Nekker”. ID-Sport had hier zijn stand opgesteld en heb er meteen gebruik van gemaakt om één van mijn rackets te besnaren want die had het dus begeven tijdens mijn eerste HD-B2 wedstrijd.Ik hoop dat Olympia volgend jaar meer spelers zal kunnen aantrekken ... eventueel moeten ze hun tornooiformule wat wijzigen ... iets kreatiever ... iets uitdagends ... of ook buitenlandse spelers uitnodigen zoals Lokerse of Klein Boom doet. Ik ben benieuwd !

Door het succes van vorig jaar werd er een tweede nacht van Antverpino gehouden in de stedelijke sporthal van Luchtbal op zaterdag 13 maart 2004. En ja ... het mag weer als een succes gezien worden vermits de meeste mensen positieve komentaar hadden. Zelf was ik verantwoordelijk voor de wedstrijdschema’s ... dit heeft mij tot de laatste dag bloed, zweet en tranen gekost om het goed te krijgen vermits er nog vele deelnemers afhaakten door opgelopen kwetsuren. Uiteindelijk kon iedereen minstens 3 wedstrijden spelen en werd er voor sommige disciplines een verliezersronde of plaatsingsronde ingelast. De winnaars van de poules kwamen dan in een afvallingsschema terrecht waar ze halve finale en finale moesten spelen. De eerste wedstrijden zijn begonnen om 18u00 en de laatste finale (HD-B) om 1u15. Daarna de uitreiking in de kafetaria en volop ambiance dank zij de goede muziekkeuze van de DJ. In de loop van het tornooi was er zelfs mogelijkheid om weeral TOP-BADMINTON op het grote scherm te zien. Wat de scampies en lasagne betrof kan ik kort zijn ... alles was uitverkocht !!! Ik hoop het volgend jaar weer te mogen bijwonen en hoop dat jullie ook weer met velen komen ... maar denk erom ... wees er voor de 3de editie snel bij want op deze editie hebben we spelers moeten weigeren wegens volzet.

Het eerste weekend in het nieuwe jaar is traditioneel voor het kwalifikatietornooi van “De Nekker” te Mechelen (3&4 januari 2004). Deze keer met meer inschrijvingen in de B1-reeks wat een goede zaak is voor De Nekker want ze tellen zelf een paar toppers in hun club. Ook de aanwezigheid van jeugdspelers op dit tornooi was, zoals de vorige jaren, te danken aan de Vlaams-Brabantse club’s. Minder dames in de C1 maakte dat de DD-C1 wegviel tot grote spijt van sommige C1-speelsters. Net als vorig jaar liepen de wedstrijden uit met dit jaar tot zelfs 150 minuten achterstand op het speelschema. Tot grote ergernis van vele spelers werden de laatste wedstrijden van zaterdag verplaatst naar 9u in de zondagmorgend. Je kan begrijpen dat vele spelers hier toen zwarte sneeuw zagen ... wetende dat zij al vele uren stonden te wachten. Ik meende zelfs in de gangen te horen dat zij dit tornooi volgend jaar niet meer zouden meedoen. Misschien is dit toch een signaal naar de organisatie toe om hun tijdsschema wat beter op punt te stellen. Ik hoorde zeggen dat zij 20 minuten rekende per wedstrijd wat natuurlijk absurd is ... 5 minuten voor opwarming en pluimen testen ... dan rest er nog juist 15 minuten over ???!!! Ik hoop voor de nekker dat ze eruit leren want ik blijf dit een goed tornooi vinden en zal er dan ook in 2005 weer bij willen zijn.

Nu Greenhill niet meer bestaat was het een beetje uitkijken wat de nieuwe club “Klein Boom” zou doen met hun jaarlijkse MAGNUM Team-tornooi. Ze hebben het inderdaad weer klaargespeeld om dit Megaevent door te laten gaan in de sportzaal van Klein Boom te Putte. Op 24&25 april 2004 kon je weerom meedoen op het 15e MAGNUM Team-tornooi waar men per team (van 4 of meer) inschrijft om zo tegen andere teams te spelen. Elk jaar heeft dit tornooi een buitenlands karakter mee wat dit tornooi juist zo aantrekkelijk maakt. Met 4 Engelse teams ... 9 Duitse teams ... 9 Nederlandse teams en 21 Belgische teams waren de grote poules verdeeld in een D, CD, C, BC en een B-reeks. Zoals vorige jaren was het weeral een organisatorisch hoogstandje. Ook de tegenstanders vielen enorm goed mee wat sportiviteit betrof. Een goede sfeer, veel wedstrijden en korte wachttijden zijn hier vaste waarden geworden. Een tornooi dat weerom in mijn agenda zal staan voor het volgende jaar.

OLVE JOT tournament 2004

Twee jaar geleden had ik er al aan deelgenomen ... nu op hun 4de paastornooi weer van de partij in Herenthout bij ‘t Heurtuits Dropke op 10 april 2004. Eén van de gezelligste pouletornooien in het vlaamse land. Klein zaaltje ... gezellige ruime kafetaria ... toffe bende op en naast het veld. Van D tot B1 spelers konden hier hun paashart luchten in een zeer ontspannen sportieve sfeer. Misschien hier en daar waren hun pouleschema’s nog wat te klein opgesteld maar ken de problematiek goed genoeg ... ze hebben het dan ook goed opgelost met er plaatsingswedstrijden in te lassen bij de kleinere poules. Met hun 152 deelnemers uit 27 verschillende clubs was het een geslaagd tornooi. Ook een aparte HD-B2 reeks die groter was dan de B1-reeks. Samen met Jochem D. heb ik in de HD-B2 goede wedstrijden gespeeld ... en vooral toffe tegenstanders welke mijn respect verdienen voor hun sportiviteit. Alois Van Roosbroeck & Bruno Coene hebben mij doen inzien dat ondanks hun oudere leeftijd ze het de tegenstanders nog zeer moeilijk kunnen maken.

Voor mij de eerste keer dat ik op het tornooi van DZ99 te Deerlijk kwam spelen (14 en 15 februari 2004). Ik ruilde het tornooi van Brasschaat met dit tornooi omdat ik eens wat nieuw volk wil tegenkomen en in DZ99 ken ik bijna niemand. Op dit knock-out tornooi waren er zelfs zeer veel Engelse deelnemers aanwezig. Het tijdschema was zeer vlot en moesten geen uren wachten tot een volgende wedstrijd. Spijtig ook hier weer een open B in de HD en de GD. Ik had eigenlijk meer volk verwacht op dit tornooi omdat de club DZ99 gekend is als een zeer grote club in West- Vlaanderen maar was dus met z’n 14 velden niet altijd bezet. Er werd gespeeld in 2 zalen waarbij de ene zaal een vloer had van beton en de andere de autostraatverlichting had zoals vroeger Brasschaat had. Dus bijde niet echt geschikt voor badminton. Maar wat voor mij van meer belang had ... de sfeer en tijdschema ... waren hier wel op hun plaats. Zelf ben ik er bij elke discipline in de eerste ronde uitgevallen. In de enkel heb ik het op fisiek niet gehaald en in de HD op slechte verdediging. Op dit laatste zal ik zeker nog in moeten verbeteren. Het fisieke is een ander paar mouwen, je moet er buiten je badmintonaktiviteiten aan werken en die tijd heb ik nu eenmaal niet.

Het tornooi van Dilbeek BC op 15 & 16 mei 2004 was er eentje waar ik benieuwd om was. Het was voor mij al een tijdje geleden dat ik hier nog eens was geweest en weet nog dat ik toen te laat was aangekomen omdat ik de weg niet vond. Hoewel ik nu in 3 disciplines had ingeschreven moest ik mijn eerste wedstrijden pas spelen om 19u05. Een beetje vreemd vond ik wel maar goed ... uitslapen zat er dan wel in. In de sportzaal aangekomen was het mij al duidelijk dat het hier hard aan toe zou gaan ... niet alleen de vele goede spelers maar ook de zwoele warmte in de zaal waren van de partij. Ik had ook de indruk dat er spelers waren van zowat alle provincies ... misschien omdat het de laatste kwalifikatietornooi van het seizoen was ? Ondanks in de HE-B2 en de GD-B2 in de eerste ronde eruit en in de HD-B2 in de 2de ronde eruit had ik het gevoel dat het goed zat en ben best tevreden van dit tornooi. Zowel organisatorisch als fair-play en goede sfeer is dit tornooi een aanrader. Weeral een jong talent gezien dat volgens mij Tan zal vervoegen binnen enkele jaren. Het gaat hier over Vang Geoffrey (LFBB) die wel een paar goede spelers naar huis wist te spelen en zo tot de finale HE-B1 kon doorstoten welke hij verloor van De Vrye Loic (LFBB). Niet alleen de spelers hadden last van de warmte maar ook sommige scheidsrechters ... die af en toe moesten bijgestuurd worden op hun puntentelling. Dit tornooi scoort 10 op 10 wat wil zeggen ... volgend jaar zijn we hier weer van de partij.Een kleine opmerking ... de broodjes hadden iets gevulder mogen zijn ... een eitje en tomaatje erbij bvb.

Op 28 februari 2004 had ik nog een gaatje in mijn supervolle agenda gevonden en heb gekozen om nog een keer het tornooi van Buggenhout te doen (28&29 feb.) omdat ze de HD volledig afwerkten op de eerste dag. Alhoewel het die dag sneeuwde waren er niet al te veel complicaties om er te geraken ... het viel wel meteen op dat ze in Buggenhout het zout nog moesten ontdekken. Deze keer zelf niet achter het stuur maar carpouling met de’n Danny (mercikes). Aan de inschrijvingstafel kreeg je een boek (over een wilde boere dochter) ... erg origineel vond ik wel. Ook een tombola was van de partij (vele kleine prijsjes en een racket te winnen). De zaal zelf was ruimtelijk in orde en bevatte een aangename tribunebalkon met zicht op ...De organisatie en het uurschema was picco-bello in orde ... geen zenuwslopende wachttijden en een goede bezetting van alle velden (9). Hier waren wel veel bekende gezichten te zien die we kenden van andere tornooien. Ik dacht in de HD-B2 ver te kunnen geraken maar verloor in de eerste ronde in 3 games door een te grote foutenlast. Dus kon ik nu nog maar alleen supporteren voor die toffe bende waarmee ik was. En zij deden het goed.Alles bijeen een tof tornooi die ik misschien volgend jaar zal herhalen met hopelijk en ronde verder.

Het is de derde keer dat ik deelneem aan het tornooi van Blocry (Louvin la Neuve). Voor mij is dit tornooi de nummer 1 wat sfeer en organisatie betreft. Hun wedstrijdtabellen zijn steeds groot opgesteld en voor iedere discipline is er een grote hoeveelheid aan deelnemers. Ze tellen dan ook jaarlijks over de 300 deelnemers. Zelfs de DE disciplines waren al zo groot als de HE ... wat bij ons in Vlaanderen meestal maar poverkes is. Ook een tornooi waar B2-spelers niet hoeven te vrezen voor een open B ... hier zijn namelijk evenveel B2’s als B1’s en dat is wat ik dus zoek ... een gezond evenwicht tussen de verschillende klassementen. Als je eens tegen een Waal wil spelen moet je hier zijn ... ze waren (denk ik) allemaal van de LFBB ... en ... jawel ... heel vriendelijk !Wat het spelniveau betreft kan ik zeggen dat het vergelijkbaar was met “De Nekker” en in de HD-B1 was het zelfs hier en daar zeer spannend tot zelfs spektaculair te noemen. Ook opvallende spelers van Aziatische of Afrikaanse afkomst kon je tegemoet komen. Verder had het tornooi alles wat ik er van verwachtte : een goed opgestelde tijdschema waar ze maar maximaal 20 min vertraging op hadden ... een goed uitgeruste badmintonstand ... een geweldige grote kafetaria waar de bediening zeer vlot verliep ... iedere deelnemer kreeg een attentie ... voldoende scheidsrechters ... twee grote confortabele sportzalen ... fair play ... origineel geschenk voor finalisten en winnaars ... en nog vele kleine details waar andere tornooien soms te kort schieten. Hint voor de mannelijke spelers : er waren hier ongeloofelijk vele mooie vrouwen te zien ... zeg maar 10 keer meer dan ik op Vlaamse bodem gewoon ben.Hoe ik het heb gedaan op dit tornooi ??? ik denk dat ik best tevreden mag zijn ... beter dan anders want ik ben na vier HE-B2 wedstrijden tot in de finale geraakt waar ik dan spijtig genoeg geen energie meer had om nog een goed spel te spelen en zwaar verloor tegen een toch wel zeer goede speler met nog boordevol energie. In de HD-B2 speelde ik met iemand van de streek ... we speelden een zeer goede, bijna foutloze, ronde in 2 sets. In de volgende ronde werd er mij gezegd dat het een buitenlands kaliber zou worden en ze 1st hoofdreeks stonden. Een Aziaat uit het Chinees Taipei samen met een ander kaliber van formaat stonden plots voor ons. Nu waren wij het die fouten maakten door de toenemende druk en versnellingen in het spel. Alhoewel we sterk weerwerk boden konden ze ons uitschakelen in 2 sets. Ze waren tenslotte ook winnaar geworden van het tornooi. Ik heb er in ieder geval veel van genoten en zal ongetwijfeld hier terug komen met deze keer, hopelijk, wat meer Vlaamse badmintonkollega’s.

Het BASF tornooi in het Antwerpse was deze keer gepland op 8 mei 2004 en tevens voor mij de eerste keer dat ik hier eens aan deelnam. Dit is een bedrijventornooi van het bedrijf BASF welke uitgegroeid is tot een vrij populair ploegenontmoeting tussen deze bedrijven uit Nederland en België maar ook vrienden en familie konden hier aan deelnemen. Een vlottend systeem waarbij iedereen voldoende kon spelen met niet te lange wachttijden tussen de matchen.Ik deed mee met de Bell-ploeg welke uiteindelijk de tweede plaats haalde. Ik heb er een leuke dag aan overgehouden en heb vooral een toffe ontspanne sfeer in de Bell-ploeg mogen beleven. Ook had iedereen een prijs ... van de eerste tot de laatste. In deze sportzaal, waar Poona haar thuisbasis is, mogen we in de toekomst nog wel een “Big Surprise” verwachten op het gebied van badminton op wereldniveau ... meer kan ik er nog niet van zeggen ... meer hierover in 2005 !

Op 3 april 2004 was het mijn beurt om het jaarlijkse ATOMIC KAvvv poule-recreantentornooi te organiseren welke steeds in stijgende lijn evolueerde ! Deze 3de ontmoeting zou weeral iets speciaals zijn, en dat was het ook. Ondanks de afwezigheid van de veteranenreeks en het laten afweten van sommige deelnemers kon alles nog zeer vlot verlopen en liepen alle 145 wedstrijden zonder achterstal. Van spelers die het spel nog nooit beoefende tot C2 geklasseerden hebben naar mijn inziens een geslaagde zaterdag aan overgehouden. Weeral vele positieve reacties maar ook wel kleine opmerkingen waaruit we kunnen leren en zullen verbeteren naar de volgende jaren toe. Er werd niet afgeweken van de oude formule, eerst een voorronde-poule dan een hoofdpoule met Lage-Midden-Hoge reeksen en tenslotte de Finale en Plaatsingswedstrijden. Iedereen had een minimum van 4 tot zelfs 6 wedstrijden te spelen. De fotograaf was er die namiddag om dit allemaal wat vast te leggen. Er was ook een DVD-stand met de video-opname van vorig jaar ... zij die nog deze DVD willen kopen kunnen nog steeds terrecht op de nieuwe DVD-pagina waar je ze kan bestellen. Ook de foto’s zijn te verkrijgen op een CD-ROM.Naar volgend jaar toe zou ik de C1 er ook aan willen toevoegen ... vele van die C2 spelers hadden een klassementstijging naar C1 en had ik dus dit jaar moeten weigeren. Maar volgend jaar hoop ik hen dan toch nog op mijn paastornooi te kunnen verwelkomen. Het gaat niet zozeer om een keiharde competitie maar wel om de plezante ontmoetingen tussen de verschillende mensen en wil het ook voor iedereen toegankelijk maken, zelfs voor mensen die de sport nog niet kennen. Ik hoop zo dat “Badminton” wat aantrekkelijker wordt voor buitenstaanders en wat meer bekendheid zal maken ... want het blijft toch nog steeds een onderschatte sporttak die ze kennen van op school of op het strand.

Op 27 & 28 maart 2004 organiseerde Amateurs BC hun 31ste Internationaal BBC badmintontornooi voor de reeksen A-B2-B1-C1-C2 en D-spelers. Dit tornooi is wat de sterkte van de spelers betreft één van de hoogvliegers in Antwerpen. Op mijn gevoel waren er minder deelnemers als de vorige jaren en dat was vooral te merken in de DE-A reeks, de DE-B2 reeks en de HD-C1 alsook DD-C1 reeks. De HE-D reeks werd overheerst door nieuw jeugdig talent. In de open-B reeks waren er te grote niveau verschillen te zien zodat sommige B1-koppels vrij gemakkelijk tot de halve finale konden geraken. Je kon dit ook merken aan de aantal nullen en eentjes op de uitslagen. Van de 12 Heren A-speelers won Warnotte Lionel de enkel zonder al te veel moeite. De HE-B heb ik niet meer gevolgd maar merkte wel op dat Scoliers David de eerste twee rondes vrij gemakkelijk haalde. De halve finale tegen Smet Daan zou hier wel het verschil kunnen maken. Ook een sterke prestatie van Schnabel Sam die voor de eerste keer in zulk groot tornooi in de HE-D stapte en deze dan ook nog won. Proficiat nu met je C2-klassement. Zelf heb ik er niet veel van gebakken. In de HE-B2 was ik een maat te klein tegen Brys Stefan en in de HD-B kon ik samen met Derdin Jochem de tegenstanders Helsen/Abbeloos niet aan. Zij wisten hun spel in de tweede set totaal te veranderen waardoor wij er geen grip op hadden. In de GD-B had ik spijtig genoeg weeral geen dame.Het invullen met een X in de mixt is bijna altijd een “nada” ... ik zal meer moeten uitzien om een vaste dame te krijgen want tenslotte is de GD-discipline het leukste wat spel dat er is.