zondag, augustus 13, 2006

Best Of Badminton 2003 DEEL 2


Vorig jaar heb ik er niet bij kunnen zijn maar deze keer was ik dus wel aanwezig op het tornooi van Zwijndrecht BC op 8 en 9 november 2003. Deze club ,die zich 't Fordje noemd, organiseerde dit voor de tweede maal ... en meteen in de roos met hun 246 deelnemers ! Een poulesysteem gevolgd met een KO. Opmerkelijk veel C2-spelers ... daar tegenover waren er opmerkelijk weinig B1-dames waardoor de DD-B1 afgelast werd. Alles veliep vlotjes ... je wedstrijdnummer wordt op een digitaal bord afgebeeld, dat was handig want de geluidsinstallatie was maar pooverkes. De kafetaria, die uitkijkt op de sporthal, was best te doen ... ze hadden zelfs voor de kleintjes een "Wide Screen" cinemazaaltje gemaakt met leuke filmpjes, maar spijtig genoeg geen nachtfilms voor na de wedstrijden. Zelf kon ik, zoals een hele reeks, geen winst boeken in de B2. Ik presteer de laatste tijd zo slecht dat ik mezelf de vraag stel of ik het B2-niveau wel waard zou zijn ? Achteraf realiseer ik dan dat ik niet in topvorm was of ziek op het veld stond ... zoals nu hier in Zwijndrecht waar buikgrip zowat de ronde deed. Al bij al een knap georganiseerd tornooi met de nodige extratjes (tombola ... qwisvraag ... wedstrijdnummers ... kinderfilms ... ). Volgend jaar kan men weer op mijn inschrijving rekenen.

Op het einde van het jaar is het traditioneelgetrouw het poule-tornooi van Torhout (20&21 december 2003) welke ik steeds meedoe. Een overnachting van zaterdag op zondag is hier wel op z’n plaats (bedankt aan de vader van Filip welke mij onderdak gaf). Bij het binnenkomen van de sportzaal viel al meteen op hoe groots dit tornooi was met voor de eerste keer hun 3de sportzaal in gebruik. Van D tot B1-spelers streden in grote tabellen. De organisatie was weeral in orde. Alhoewel ik voor mezelf de bedenking maak over het te gemakkelijk open trekken van reeksen. Een open-B is nu net iets wat ik kan missen en ja zeker ... Torhout kon het niet laten om alle dubbels en mixen als open-B te laten doorgaan, hoewel er voldoende B2-spelers waren om dit gescheiden te doen. Zo voelde ik me enorm gefrustreerd in de HD-B reeks waar er maar één spel waardig was ... die van de B2-spelers zelf. De andere B1- dubbelspelers konden met ons de vloer vegen ... echt leuk !!! Niet leuk voor de B1’s en niet leuk voor de B2’s. Het verschil is nog te groot tussen ervaren B1-spelers en B2-spelers ... dus alstublieft ... trek de twee reeksen nu eens uit elkaar !!! Indien ze er volgend jaar rekening mee zullen houden zal ik er weer bijzijn maar anders zal ik dit sterk overwegen. Dit is ook een oproep naar andere tornooiorganisatoren en de VBL, ofdat er geen reglementering kan komen voor dit probleem. Indien er te weinig B2-spelers zijn is dit dus ook een probleem van de klassementscommissie !

Op 6&7 september 2003 was het de beurt aan het poule tornooi van George Rogiers te Borgerhout. Wat met de jaren heen steeds meer succes had en een tornooi voor velen op hun kalender zou genoteerd moeten staan was deze keer in de diepte gegaan. Opvallend wijnig deelnemers ... vooral de tweede dag bij de gemengd spelen. Ik kan het zelf niet goed verklaren waarom er zo wijnig volk aanwezig was. Zelfs op het jeugdtornooi in "Het Rooi" te Berchem was het zeer zwak bezet. Misschien is dit alles de schuld van de opgeschoven data of misschien door de "Gordel" ofwel hadden er vele studenten een herexamen ??? Enfin ... ik was er dan wel weer bij en zonder spijt. De B2's speelden in de B1 mee en de D's moesten het maar in de C2 wagen. Alhoewel het voor mij een moeilijk parkoer was heb ik er veel plezier aan gehad en daarvoor kom ik tenslotte. Voor de HD-B1 waren er twee grote poules van 6 gemaakt ... dus genoeg wedstrijden. Misschien een beetje jammer dat de wedstrijden wat snel achter elkaar werden gespeeld Het is jammer voor de organisatoren dat hun traditioneel tornooi wat in mineur viel door de bijna lege zaal. Ik hoop dat ze er volgend jaar iets op vinden om terug in stijgende lijn te gaan want het zou jammer zijn moest de herdenking van George Rogiers op zulke manier uitdeinen. Ik zal er in ieder geval weer willen bijzijn.

Op 18 en 19 oktober 2003 kon je in Kontich het tornooi van Royal Antwerp bijwonen welke gekend staat voor de opkomst van vele A-spelers. Deze keer was het echter veel minder ... zoveel minder dat ze alle disciplines in de A-reeks in poule hebben laten spelen. Een opmerkelijke Tan Yuhan met een ijzersterk voetenwerk en slagtechniek trok geregeld de aandacht van andere spelers. Deze keer geen badmintonstand ??? blijkbaar mocht ID-sport niet van de gemeente hier staan om de concurentie niet te dwarsbomen ... er was dan ook helemaal geen concurentie !Ik had het gevoel dat de B-reeksen een totaal verassende winnaar zou brengen ... vermits een paar favorieten al vroegtijdig werden uitgeschakeld. Voor mij was het weeral knokken in deze open-B waar ik stilletjes aan het nut niet meer zie zitten van zulke reeksen open te trekken. Wat voor kansen maken 2 B2-spelers tegenover 2 B1-spelers ????????? Hetzelfde voor de open-C.En als ik dan met veel moeite één ronde verder geraak krijg je maar 10 min. om uit te rusten en mag je het volgende B1-koppel bekampen omdat de organisatie wat in de problemen kwam te staan met hun planning ... ze laten er namelijk een B1 dame in de GD-A en dan ook in de GD-B spelen !? Ik hoop dat ze er later rekening mee houden dat zulke dingen vermeden kunnen worden ... misschien kunnen vele van jullie snel achter elkaar spelen maar na hard strijden in een 3-setter ben ik toch wel aan 30 min. rust toe. Voor de rest was het tornooi zoals ze altijd was .. goed dus !

Op 30&31 augustus 2003 zou Plumula BC, te Bornem, hun jaarlijkse tornooi houden ... een week vroeger dan de andere jaren. De opkomst was daardoor niet meer of minder geworden. Nu waren er meer bekende gezichten ... Oudegem , Antverpino , Everbergse en natuurlijk de lokale club Plumula waren goed vertegenwoordigd. Soms was het wel lang wachten voor een aantal spelers. Daar was ik dus ook bij ... ben namelijk al uitgeschakeld in de eerste ronde van de HE en had geen mixdame dus om 9u30 een wedstrijd en dan om 16u20 de HD. Misschien hadden ze beter alle dubbels op de eerste dag en alle mixdubbels op de tweede dag gehouden. Dat wordt meer gedaan en merk op dat dat meer in trek is bij de spelers. Een kwetsuurvrij tornooi was het ook niet. Verschillende spelers hadden last van hun enkel (distortie) ... er was zelfs een dame met een zware verstuiking waarbij de ambulance moest worden opgeroepen.

PBA ontmoeting Antverpino 2003

Op 20&21 september 2003 was het weer de beurt aan Molse BC om hun jaarlijkse tornooi te houden. Zoals op het Rogiers tornooi waren ook hier weeral wijnig deelnemers ... vooral op de tweede dag waar alleen maar mixes in poule werden gespeeld. Wat is dat tegenwoordig met al die poule tornoois ??? Eerst vragen vele spelers om meer poule tornooien en als ze er dan zijn komen ze niet opdagen. Ze hebben zelfs in sommige disciplines de enkels ook in poule laten spelen. Ik vond dat best plezant maar dan had je weeral veel W.O. in de mix-disciplines wat neerkwam dat ik in de mix poule van 5 nog maar 2 wedstrijden moest spelen ... jammer ! Wat de organisatie betreft heb ik een beetje kritiek van de manier dat ze die poules hebben laten verlopen. Alle enkels en dubbels hebben ze de eerste dag willen verwerken. Haast onmogelijk ... en dat bleek zo uiteindelijk te zijn zodat ze 2 of 3 finales de volgende dag moesten laten doorgaan. Ze hadden beter de enkels op 2 dagen verspreid wat door de meeste enkelspelers gewaardeerd zou worden. Het tweede minpunt is dat ze niet al te flexibel waren met het verschuiven of vervroegen van wedstrijden. Er waren momenten bij dat alle mix-B spelers een half uur aan de kant konden blijven zitten terwijl er zeker nog 8 velden vrij waren ... dat brengt frustaties met zich mee. Ze moeten eens leren om een goede en gezonde interval tussen twee wedstrijden te plannen. Niet te kort ... niet te lang ... maar de gulden middenweg ... en dat mag met een poulesysteem zeker geen probleem zijn. Het pouletornooi die er een goed voorbeeld zou voor zijn is Brasschaatse of 4Ghent.Voor de B2-spelers was het weeral afzien (ikzelf dus) met ,voor de tweede op rij, een open-B waar dan zelf niet al teveel B2-spelers inzaten. Zowel in de HD-B als de GD-B was ik gekoppeld aan zeer goede B2-spelers. Met hen in een B2 tornooi spelen zou ons zeker kansen hebben gegeven ! Maar het is nu anders en leren onze zwakke punten nog beter kennen ... een goede les dus !De tegenstanders waren allemaal toffe gasten en dat maakte het dan weeral een beetje goed.

Het tornooi van "De Mintons" (Sint-Niklaas) op 13&14 december 2003 was er weer eentje om naar uit te kijken ... vorige jaren steeds een goed bezet tornooi ... dit jaar sterk achteruit gegaan in aantal deelnemers maar ook in organisatie. Ze hebben dat extra zaaltje zelfs niet gebruikt voor wedstrijden te spelen ... nog liever van de eerste uren al achter staan op het speelschema. Het gevolg bleef niet verweg ... na de middag stonden ze al bijna 1 uur achter op het schema. Bij vele wachtende spelers kon je de frustraties wel merken. Ook een onlogische volgorde van spelwedsrijden waar alle disciplines door elkaar werden afgeroepen. Soms werden er zelfs spelers afgeroepen voor de volgende wedstrijd terwijl die nog aan het spelen waren. Ik weet niet goed wat er mis is gegaan in de organisatie, vorig jaar deden ze het dan weer zeer goed, maar ze zullen voor volgend jaar sterk in hun schoenen moeten staan willen ze weer wat volk aantrekken. Deze keer was ik eens niet ziek en hoopte zo op een beter resultaat op dit tornooi. In de enkel kon ik de eerste ronde nog winnen maar de tweede (20 min. later) was een iets te sterke partij voor mij waarbij de tegenstander onuitputtelijk kon blijven aanvallen. Dan maar mijn tweede paard inzetten, de dubbels. Op de tabellen stonden we reekshoofd wat weeral absurd was vermits we al lange tijd geen goede resultaten behaalden. Zelfs hier konden we het niet redden en werden we in 2 sets van het veld gespeeld. Mijn laatste paard, de mix, was dan ook mijn favoriet ! Door het lang wachten waren mijn spieren niet meer optimaal en had wat last met versnellingen. Dat was duidelijk te merken in de eerste set (11-3) achter staan. Toen kwamen we punt per punt dichter en kwamen we nog tot 14-13 maar moesten uiteindelijk de set uit handen geven. In de tweede set gaf mijn racket de pijp aan Maarten wat zo goed betekend als GEBROKEN ! Nu had ik nog maar 1 racket welke ik alleen maar gebruik voor de enkels ... vanaf dan bakte ik er niets meer van in de mix. Kan iemand mij een racket aanbevelen die minstens een half jaar mee gaat ?

Dutch Open 2003 (Hertogenbosch)

Brasschaat 27&28 september 2003. Benieuwd naar de nieuwe verlichting kwam ik zaterdag morgend naar de sportzaal van Brasschaat 'het Centrum' . En inderdaad ... ze hebben hun woord gehouden om de staatverlichting te ruilen voor TL-bakken. Het was dan nog een moeilijke keuze om die lampen horizontaal of vertikaal te plaatsen. Nu nog een beter zendmast voor gsm toestellen. We hadden gedacht dat de voordelen van de thuisploeg hen parten zouden gespeeld hebben maar dat bleek snel anders te zijn. Er waren vele Brasschaatse spelers tot de finale geraakt. Alle disciplines waren in poule verwerkt ... en soms wel grote tabellen. Zelf ben ik het tornooi in mineur gestart en bleef zo in de hele lijn door. Een wedstrijd waar ik op gebrand was was die van de HE-B2 tegen clubgenoot Basteleysens Dave ... ik heb geprobeerd en was er steeds dicht bij maar kon het nooit goed afmaken. Hij is tenslotte winnaar geworden in de HE-B2. Proficiat Dave ... B1 is nu wel in zicht ! Mijn eerste HE-B2 wedstrijd was tegen Vriesakker Koen waar ik al snel een Viktor-racket in een clearslag wist te breken ... leen mij nooit uw racket uit tenzij je wil weten hoe sterk de jouwe is. Hop ... weeral kosten ... en wetende dat ik er zo'n 5à6 rackets per jaar doe sneuvelen wordt dit voor mij een bangelijke dure sport. Misschien is een partijtje golf dan toch goedkoper ?

BACSS TEAM TORNOOI 2003

Op 23&24 augustus 2003 starte het nieuwe badmintonseizoen met het eerste tornooi ... namelijk het 26st Internationaal Tornooi B1-B2-C1-C2 van Koninklijke Antverpino BC in Luchtbal."Koninklijk" geworden dank zij hun 50 jarig bestaan. Dank zij de ervaring, dat de organisatoren al die jaren hebben opgedaan, liep het tornooi zonder veel problemen en kregen we van de aanwezigen alleen maar positieve dingen te horen. Het begint een gewoonte te worden dat Kon. Antverpino TOPbadminton op een groot scherm afspeelt in de kafetaria dat door vele wachtende spelers geapprecieerd wordt. In een volgende editie zullen we trachten de topwedstrijden tijdens het tornooi op het grote scherm te projecteren.Door de aanwezigheid van sommige goede waalse spelers waren de wedstrijden weeral van hoog niveau. Ook de B1-toppers van onze vlaamse provincie deden het niet slecht. Zo kon Scoliers David een mooie prestatie neerleggen als winnaar in de HE-B1 ... of Lauwers Dries zelfs 2x winnaar in de HE-B2 en de GD-B2. Niet te vergeten dat we ook een paar van onze eigen leden weeral in de finale konden zien spelen. Zo kwam Croes Wim en Dokter Ann als winnaar uit in de GD-C2 en ikzelf heb ook de finale mogen spelen in de GD-B2 , maar zoals eerder vermeld won Dries in 3 sets de game.Wegens het bestuur en mijzelf danken we alle spelers en supporters voor hun aanwezigheid en de fair-play. We hopen jullie weer terug te zien op onze volgende ontmoeting.